Han har flugit en hel del Diana och det visade sig att den vägde endast 184 kg i jämförelse med en likvärdig kärra som väger ca 60 kg mer. Dianan kan ta med 240 liter vatten i barlast.
När en ung elev kommer till flygklubben frågar Centka ofta vad planen för elevens flygande är.
Är det för nöje, tävling eller tänker du satsa på att bli kommersiell
pilot? För Centka tog det tio år innan han blev polsk mästare. 1985 råkade han ut för en svår olycka som ställde honom inför ett val att sluta eller att fortsätta. Han valde det senare och har haft stora framgångar i sitt tävlande.
I Polen kan de polska ungdomarna flyga vid 14 års ålder och erhålla licens vid 16. Centka anser att man kan tävlingsflyga efter 200 timmar och då gärna vara 20 år och uppåt. En bra start är att börja i klubbklassen och arbeta med att få fram potentiella sponsorer. Det är viktigt med fysisk hälsa och teoretisk kunskap. Innan en tävling ska man vara van att flyga med flygplanstypen och ha minst 25 tim under det året. Det är även viktigt att man kan sin instrumentering.
Fråga gärna lokala piloter och var bekant med terrängen. Bygg upp erfarenheter, lär dig att läsa av himlen och möjligheten att känna av termiken. Det är lätt att flyga för hårt och behålla vattnet för länge.
Jämför flygningar mot topp-piloterna. Gör anteckningar från tidigare flygningar, utelandningar och de
misstag som gjordes. Fråga dig: Hur kan jag bli bättre nästa gång? Leta efter dina
svagheter.
Diskutera din och andras flygningar med andra piloter. Planera i god tid din nästa flygsäsong.
Det är även bra att ha minst 2 veckors vila mellan tävlingarna. Centka berättar att har han ett VM ett år så tävlar han inte så många andra
tävlingar. Det kräver så mycket kraft, resterande flygningar ska vara mer avslappnade. Starta heller inte säsongen för hårt, flyg inte jättelånga banor
direkt. Det är bra att försöka nå 120-150 tim/år. Har du nya idéer som du vill testa gör det på en lättare tävling.
Tävlingstankar som är bra att ha om det känns motigt är att säga till sig själv -Om du har problem har säkert även andra det. Stanna i luften så länge som möjligt, landa inte ute. Undvik flygplatser, de har en magnetisk effekt. Är du ensam i luften är du antingen snabbast, långsammast eller har flugit fel bana.
Flyg efter din egen idé!
Flyg i enlighet med vädret!
Flyg alltid segelflygplanet!
G Moffat
H Reichmann
Brigliadoris
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar