torsdag 12 juli 2018

Torsdag

Idag blev det en intressant dag på gridden. Vi vaknade av ett pling på mobilen att det var tävlingsdag och såg att kanske, kanske det kunde vara möjligt. Väl på briefing fick vi se att vi var mitt i ett lågtrycksområde. Regnet låg som en tarm runt flygfältet och tillslut fick vi en bana B som hade ett flygområde tre-fyra mil åt vardera håll. Bogseringarna sköts upp p.g.a. för låg molnbas, men slutligen 12.15 drogs första knubbisen upp. Under tiden närmade sig de stora mörka molnen och till slut fanns det inte en chans till tävlingsdag. En rad framför oss avbröt de bogseringarna och ställde dagen. Nu hade de ungefär hälften av deltagarna i luften och hälften uppställda på marken. Alla lika ivriga att komma tillbaka till sin plats för att kapella på eller montera ned för att på det viset slippa regn på planen. Det blev som vanligt ett ordnat kaos med flygplan lågt landande och bilar som for över fältet.

Tidigare under briefing kom ledningen på att de skulle använda en nyinförd regel där piloterna skulle starta i grupper om tio minuter allt för att undvika klungflygningar? Det som blir är att piloterna kommer att hänga längs med startlinjen för att på så sätt få den ultimata starttiden. Startade man t.ex 8 min senare fick man ändå samma starttid inom den tio minuters gruppen. Det är en ocean av tidstillägg och den dagen är redan i stort sett körd på VM-nivå. Protester om flygsäkerhet dryftades, men beslutet kvarstod. Jag kan tycka att det där bör man titta på en gång till i regelverket. Denna idé är inte genomtänkt, är min åsikt.

Imorgon väntas ännu mer regn, sedan kanske vi äntligen kan tävla igen.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar