lördag 25 augusti 2012

Intryck!

Direkt efter sista tävlingsdag, som turligt nog blev en två timmars flygning istället för tre skulle det packas. Finnarna skulle resa hem under morgondagen, så det var bråttom. Richard fick stressa iväg för att logga in sitt sista resultat och sedan plocka ned allt vad flygmaterial innebär för att få in det i containern. Finnarna var även sugna på att gå på avslutningsfesten. Den strök Richard och jag från aktivitetslistan och stannade kvar på fältet för att återställa vagnen som vi lånat av en segelflygande amerikan norr om San Antonio. Under söndagen kunde vi äntligen ta det lite lugnare, med prisutdelning på förmiddagen och en liten stund vid poolen på eftermiddagen. Richard behövde få ta det lite lugnt och varva ned från hektiska tävlingsdagar. Redan nästa dag skulle vi vara på resande fot och vårt resmål var Las Vegas.
Efter en inflygning över en guld- och silverglittrande stad landade vi ganska sent på kvällen i Las Vegas. Vi kom på den tiden när staden får liv. Allt lyste i neon, glitter, guld och silver. Musiken var hög och massor av människor var ute. Vi hade hamnat mitt för Golden gate. Hotellet Plaza på 1 Main street låg mitt i downtown smeten, där en lång gata kantad med cassinon ljöd av liv. Jag bara stod och tittade på allt från vår balkong, eftersom jag kom direkt från en  dammig avkrok i Texas. Vilka kontraster! 
Nästa dag tog vi en buss till Las Vegas glassiga kvarter och fick se fantastiska hotell kanta gatorna. Här är vi i Egypten, nästa två hundra meter var vi i New York, Paris, Venedig med gondoler... Helt galet allt ihop! En glassig, plastig fasad med höga priser. Vi hade tänkt var lite kulturella och gå in på ett museum, men att betala 700:- i inträde för oss två, det tyckte vi var lite väl dyrt. På kvällen var vi nere på Golden gate och var med i gatuvimlet en stund. Dagen där på skulle vi till mitt önskemål: Grand Canyon!


Nu är ju jag inte direkt höjdrädd, men rätt så klantig, så jag var hela tiden minst fem meter från avgrunden utan räcken. Richard var framme alldeles för nära i mitt tycke vid det ena stupet efter det andra. Här har han lyckats få mig att sitta vid ett av alla stup för en fotoposering. Jag tyckte att det var ok, eftersom jag borde ju inte kunna snubbla eller halka om det fanns en stor sten mellan mig och avgrunden. Naturen var helt makalös, men det var tyvärr en turistfälla. Här gick det inte att göra egna små utflykter i terrängen, utan bussar körde runt oss till tre olika platser som var sevärda. Det som var spännande var att det inte fanns ett enda skyddsräcke! Folk var helt galna att stå ute på kanten och titta ned. Ett litet felsteg där och det hade blivit en intressant flygtur för vederbörande. Jag var som sagt på säkerhetsavstånd och var nöjd med detta:-)
När vi sedan skulle hem kom ett monsunregn indundrandes. Det resulterade till ett av historiens snabbaste inköp av Richard, vi hann bli lite blöta och bussen var inte direkt varm, så en tröja var blev det tre minuter innan bussen skulle åka. Tillbaka till Las Vegas och sedan var det dags för LA nästa dag.
Vi valde att ta en buss till Los Angeles. Det är jag glad för att vi gjorde för då fick vi se denna fantastiska natur under resan. Väl framme i LA skulle vi hitta vårt hotell, som tur var hade vi otroliga 600 meter till hotellet. Vi hade hamnat i det asiatiska distriktet, ganska sent på kvällen, men det var ett lugnt kvarter och tyvärr ett uruselt sunkigt hotell. En natt fick det bli, sedan vägrade jag stanna en minut för länge där, så det fick bli ombokning och nytt hotell. Idag är vi på LAX, Radisson hotell med utsikt över flygplatsen, härlig komfort och nära till beachen. Igår låg vi hela dagen vid poolen, idag ska vi till havet och bada, så nu börjar semestern ordna till sig igen;-)


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar