Först en utvärdering på gårdagens tävling!
Richard och Börje tyckte att de valde rätt väg ut. Tyvärr fick de ingen bra starthöjd, men tiden tickade och de måste ju ge sig av så fort som möjligt, eftersom det var den längsta banan de fått sedan de kom hit. Ett gäng gick 10 min före, men då hade de 500 meter för lite höjd. A8 var tidigt ute och kunde passera rakt igenom regn och CB som börjáde torna upp sig. Richard och Börje fick runda. De for förbi CB:n som blixtrade så att det sprakade i flygplanet. Tre blixtar samtidigt, låter inte så kul! Hemma i Sverige hade man nog stängt tävlingsdagen, men här är det tuffa puckar! Piloterna hade hellre velat ha en Assigned Area Task! De hade ju varit bra om de kunde flugit fortare. - Men ,var då? som Richard sa.
I slutet landade Börje på en majsåker. Richard hade 700 meter i sista blåsan, 2 mil hem + motvind, så han hade ej nått cirkelhöjden. Richard hade 400 meter där Börje stod och valde till slut att landa ned, eftersom de även har Legal daylight ends. 20:23 var det alltså flygförbud. 20:08 stängde de mållinjen. Det blir mörkt fort, ungefär på en halvtimme. Där stod de så till slut på samma åker med en belgare.
Här får ju då laget rycka in! Jag är glad att jag inte är ensam den här gången. Det har jag alltid varit, förutom en gång på Långtora då Agne hjälpte mig. Vi åkte på och hamnade vid en av de berömda låsta grindarna. Här ringde vi tävlingsexpedition, som ringde cheriffen. Det tokiga var att belgarna hade tagit en annan väg och stod vid en annan grind. De stod förstås vid rätt grind och vi fick vända och ta ny sats! Vi hade hamnat med hjälp av Tomtomen på fel sida om åkern kan man på ett enkelt sätt beskriva det. Väl framme rullade vi in genom grindarna och fick Serbien känsla. En grusväg, utan gropar faktiskt! så det var inte riktigt lika illa. 6 kilometer rakt ut i mörkret över en lång färist, så det kändes som hela ekipaget skulle glida av. Här fick jag nästan hjärtstillestånd, men det var ju bara att blunda och gasa;-) Väl ute på majsåkern, skrämde cherifferna oss om att just vid den här tiden finns det flest skallerormar. De ska ut och jaga när det blir svalt. Jag antar att som vi for runt på åkern, lär det inte funnits en orm på en radie av 50 meter, så där blev jag inte så orolig. Det var värre med färisten!
Ihop plockningen gick bra och Roffe fick ta över och köra oss hem. Klockan 1 på natten lämnade Richard in sin logg och vi nattade sött.
Ett lag kom hem 7 i morse! Som sagt det var lite besvärligt att hitta och piloterna får ju förstås inte gå ut till närmaste väg och vänta på laget, som vi brukar göra hemma. Det hade varit direkt livsfarligt, för dels finns det ju djur och kryp, men värmen är ganska brutal även på kvällen. Det är bäcksvart och stora vidder. Lätt att gå vilse!
Dagens tävlingsuppgift:
Assigned Area Task Minimum: 3:15 4 Areor.
Starten blev väl ok, tyvärr kom de inte upp i vågen som några andra gjorde.
Jag undrade högt - Varför de inte hittar våg?
Mika: - De vågar inte... Ha, ha, ha...
Härliga äventyr! :)
SvaraRaderaLite väl mycket, för min del;-)
SvaraRadera