onsdag 15 augusti 2012

Sand!

Idag har det blåst! Det resulterar till att flygfältet blir som en härlig sandstorm. Bra peeling, om man ska se någor positivt till det hela. Det är tur att vi har våra kapell med oss, annars hade väl planet varit mer eller mindre blästrat. När vi sedan var vi poolen och jag låg på min madrass, kom en liten tromb. 5 knop in i kaklet, massor av löv och min handduk rakt ned i poolen. Flög ett par meter utan att överdriva den delen i alla fall.
Var även på fågelsafari innan griddning. Jag smög genom bushen och aktade mig noga för skallerormar och skorpioner. En skallerormsunge är rapporterad på flygfältet=mamma orm bör finnas i närheten!
OK, och så lite flyg!
Idag Börje 4:a och Richard 6:a.
Nu är det bara att öka! Tysken M6, som har lett tävlingen i flera dagar gjorde bort sig. Det är lätt hänt. Marginalerna är små och pressen är stor. Sebastian Kawa tog ledning och det är nog blandade känslor i teamen den här kvällen. Vi svenskar är glada och har firat med pizza på Pizza Hut. Richard hälsar att startblåsan var 1500 m med varierande stig. Ganska mycket moln och väldigt disigt. Ungefär 20 plan startade samtidigt, så det var trångt i luften. Det rullade på med hög fart enda till tredje vändarean, 145 km/h i snittfart. Sedan blev det blåtermik och det gällde att inte tappa allt för mycket fart. 2000 m höjd och 3 meters stig rapporterades under dagens flygning. Richard och Börje flög i en ganska stor klunga som succesivt minskade i antal och till slut vände de i sista arean och ganska direkt efter fick de 2000 m. Här påbörjades finalglidningen 75 kilometer ut.  

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar